تبلیغات
بورس ژاپن - لندن - امریکا- فارکس - بخش یازدهم درس های آنتونی رابینز

 

جمع بندی
      سلامت، وضع مالی، روابط و قانون هدایت
      تاکنون شیوه ها ، ابزارها و درسهایی را در زمینه تسلط برنفس ارائه کرده ایم.
      اکنون می خواهیم از همه اینها نتیجه بگیریم و حاصلی بدست آوریم. هر یک از
      صفحات این بخش را که مطالعه می کنید، در همان حال به جنبه های گوناگون جسمی،
      مالی، و ارتباطی زندگی توجه ، و روشی را ابداع کنید تابتوانید هر روز بر اساس
      بالاترین معیارهای خود زندگی کنید.
      قبلاٌ یاد گرفته اید که چگونه نظام عصبی خود را شرطی کنید تا با تغییر رفتار،
      به نتایج دلخواه برسید. اکنون می خواهیم بگوییم که سرنوشت جسمانی شما
      نیزبستگی به این دارد که چگونه سوخت و ساز و عضلات خود را شرطی کنید تا انرژی
      لازم و تناسب اندام دلخواه در شما ایجاد شود.
      کارهایی که برای مراقبت از جسم و تامین سلامت خود به طور منظم انجام می دهید
      کدام است؟
      چه عاملی سبب می شود که جسم انسان، با حداکثر توان خود کار کند؟ پیروزی باور
      نکردنی ستو میتل من اهمیت بعضی از اصول پایه را نشان می دهد. میتل من، رکورد
      دو استقامت را شکست و مسافت 1609 کیلومتر را در 11 روز و 19 ساعت دوید و به
      طور متوسط روزانه بیش از 135 کیلومتر را طی کرد! شگفت انگیز تر آنکه به شهادت
      ناظران عینی ، در پایان مسابقه، سر حال تر از اول به نظر می رسید و کمترین
      آسیبی از نظر جسمی ندیده بود.
      چه عاملی باعث شد که او بتواند از همه تواناییهای جسمی خود استفاده کند و حتی
      تواناییهای خود را افزون سازد بی آنکه کوچکترین صدمه ای به جسم او واردآید؟
      اول اینکه او سالها تمرین جسمی کرده بود و ثابت کرد که اگر ما بطور مداوم و
      روز افزون انتظارات صحیحی از خود داشته باشیم می توانیم خود را با هر شرایطی
      سازگار کنیم.


دومین امتیازی که باعث شد ستو میتل من رکورد تازه ای در زمینه دو استقامت بر
      جا بگذارد چه بود. او دانسته بود که سلامت جسمی و آمادگی جسمانی دو موضوع
      جداگانه اند.
      طبق گفته دکتر فیلیپ مفتون ( آمادگی جسمانی عبارت از توان انجام فعالیتهای
      ورزشی است). اما سلامت جسمی تعریف گسترده تری داردو ( عبارت از حالتی است که
      همه دستگاههای بدن بصورت بهینه کار کنند).خیلیها فکر می کنند که آمادگی
      جسمانی شامل سلامت جسمی نیز می شود، اما این دو لزوماٌ با یکدیگر همراه
      نیستند . اگر آمادگی جسمانی به قیمت از دست رفتن تندرستی به دست آید عمر ما
      چندان طولانی نخواهد شد که از اندام متناسب خود لذت ببریم.
      در نظر شما کدامیک مهمتر است؟ آیا تعادلی بین سلامت و آمادگی جسمانی بر قرار
      کرده اید؟
      چگونه بر سلامت جسمی خود بیفزایید؟بهترین راه آن است که تفاوت بین ورزشهای
      قند سوز و چربی سوز و تفاوت بین بنیه و نیروی جسمی رادرک کنیم. ورزشهای چربی
      سوز اکسیژن زیادی را به مصرف می رسانند و شامل تمرینهای معمولی هستند که می
      توان آنها را به مدت طولانی انجام داد. این تمرینها که باعث تقویت بنیه می
      شوند برای تامین انرژی در درجه اول از چربیهای بدن استفاده می کنند. بر عکس
      ورزشهای قند سوز مستلزم افزایش مصرف اکسیژن نیستند و فقط به مدت کوتاهی قابل
      انجامند . این تمرینها در درجه اول باعث سوختن گلیکوژن و ذخیره شدن چربی
      دربدن می شوند.
      آیا خود را سالم می دانید ؟یا دارای آمادگی جسمی ؟ یا هیچکدام؟
      چرا اغلب آمریکائیان از خستگی رنج می برند؟ بسیاری از مردم از آنجا که می
      خواهند در کوتاهترین مدت بزرگترین نتیجه را بدست آورند لذا با توجه به
      فشارهای عصبی و نداشتن وقت کافی به ورزشهای قند سوز رومی آورند. با انجام
      ورزشهای قند سوز ذخیره گلیکوژن آنها به زودی تمام می شود و نظام سوخت و ساز
      بدنشان به مصرف قند خون( که دومین منبع سوخت است) می پردازد و همین امر باعث
      سر درد، خستگی و مشکلات دیگر می شود.
      چگونه می توان ورزشهای قند سوز را به چرب سوز مبدل کرد؟ ساده ترین راه آن کند
      کردن حرکات است.طبق نظر دکتر مفتون ورزشهایی نظیرپیاده روی،شنا، دوچرخه
      سواری، دو آهسته می توانند بصورت قند سوز یا چربی سوز انجام شوند. در هنگام
      انجام، اگر ضربان قلب کند باشد این ورزشها چربی سوز و اگر تند باشد قند سوز
      به شمار می آیند.
      آیا لازم است سرعت خود را کاهش دهید؟ در هنگام ورزش؟ یا بطور کلی در نوع
      زندگی؟
      برای اینکه بدن خود را به ماشینی چربی سوز مبدل کنید باید نظام سوخت و ساز
      بدن خود را آموخته کنید تا بصورت چربی سوز کار کند. دکتر مفتون یک دوره دو تا
      هشت ماهه را برای پرداختن انحصاری به ورزشهای چربی سوز پیشنهاد می کند. برای
      اینکه تعادلی میان تندرستی و آمادگی جسمانی برقرار شود باید پس از این مدت،
      هفته ای یک تا سه بار بطور منظم به ورزشهای قند سوز بپردازید.
      برای حفظ تندرستی خود آیا به مشاور نیاز دارید ؟ آیا به کتاب یا منابع دیگر
      رجوع می کنید؟
      لودویگ ویت گن اشتاین فیلسوف انگلیسی گفته است
      ( جسم انسان بهترین تصویر روح است).
      آیا جسم شما درباره شخصیت درونیتان چه می گوید؟
      احتمالاٌ مهمترین عامل ایجاد تندرستی اکسیژن است . بدون اکسیژن، یاخته ها
      ضعیف می شوند و می میرند.
      برای اینکه در هنگام ورزش، اکسیژن اندامها تمام نشود باید بدانید که آیا
      حرکات شما بصورت چربی سوز بوده است و یا از آن حد تجاوز کده و به مرحله قند
      سوزی رسیده است. به سئوالات زیر پاسخ دهید.
      1-      آیادر هنگام ورزش قادر به سخن گفتن هستید ( چربی سوز) یا از نفس
      افتاده اید( قند سوز)؟
      2-      آیا تنفس شما منظم و قابل شنیدن است ( چربی سوز) یا نفس نفس می زنید(
      قند سوز)؟
      3-      آیا در عین خستگی از حرکات ورزش لذت می برید ( چربی سوز) یا با اکراه
      ورزش می کنید( قند سوز)؟
      4-      اگر حداقل فشاری که به عضلات وارد می شود باعدد صفر و حداکثر آن با
      عدد 10 بیان کنیم چه نمراه ای به خود می دهید؟ اگر خود را بین 6 تا 7 ارزیابی
      کنید عالی است چنانچه نمره شما بیشتر از هفت باشد وارد مرحله قند سوز شده
اید.
      برای اینکه تمرینهای ورزشی فرحبخشی را جزو برنامه منظم زندگی خود قرار دهید
      به نکات زیر توجه کنید.
      1-       آیا ورزشهای مرتب شما بصورت قند سوز و یا چربی سوز انجام می شوند؟
      آیا با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید؟ آیا بعد از ورزش احساس گرسنگی
      شدید، سرگیجه، و یا کوفتگی عضلات می کنید؟ آیا علی رغم تلاشهای خود لایه چربی
      بدنتان فرقی نکرده است؟ اگر پاسخ شما به همه یا بعضی از این سئوالات مثبت است
      به احتمال زیاد بصورت قند سوز ورزش می کنید.
      2-       یک دستگاه کوچک تعیین ضربان قلب بخرید، تا در هنگام ورزش نگذارید
      ضربان قلب شما از حد معین بالاتر رود، از خرید این دستگاه پشیمان نخواهیدشد.
      3-       بریا شرطی کردن نظام سوخت و ساز بدن خود برنامه ریزی کنید تا ضمن
      سوختن چربیهای بدن انرژی لازم در شما ایجاد شود، این برنامه را حداقل به مدت
      10 روز اجرا کنید.
      کمتر چیزی است که در زندگی انسان به اندازه روابط او اهمیت داشته باشد. هیچ
      موفقیتی انسان را ارضاء نمی کند مگر اینکه آن را با کسی در میان بگذارد.در
      واقع عالیترین احساس انسان احساس همبستگی است. در روزهای آینده 6 اصل اساسی
      را برای موفقیت در زمینه روابط، خصوصاٌ روابط زناشویی بیان خواهیم کرد.
      قبل از هر چیز باید ارزشها و قوانین مورد قبول طرف مقابل را بشناسید. هر قدر
      یکدیگر را دوستع بدارید و هر قدر روابطتان صمیمانه باشد اگر مرتباٌ قوانین
      یکدیگر را نادیده بگیریرد خواه نا خواه بر خوردهایی بین شما ایجاد خواهد شد.
      اگر قوانین همسر خود را نمی دانید و یا آنها را فراموش کرده اید، آنها را
      دریابید. اگر مدتهاست که در این باره با همسر خود گفتگو نکرده اید خوب است
      برای اطمینان آنها را از یکدیگر بپرسید.
      عشق و زناشویی محلی برای بخشیدن و خوشبخت کردن طرف مقابل است، نه جایی برای
      بدست آوردن چیز هایی که نداریم.
      در روابط خود با ارزشترین چیزی که بخشیده اید چیست؟
      برای تحکیم مناسبات زناشویی مراقب علائم هشدار دهنده باشید. با تشخیص به موقع
      و چاره جویی فوری می توانید پیش از آنکه کدورتهای جزئی به اختلافات بزرگی
      مبدل شوند، آنها را از بین ببرید.
      آیا در روابط شما علائم هشدار دهنده ای وجود دارد که لازم باشد به آنها توجه
      کنید؟ برای اینکه؟ ( غول را در کودکی بکشید) امروز چه کارهایی را باید انجام
      دهید تا اختلافاتتان دامنه پیدا نکند.
      بسیاری از روابط گسیخته می  شوند بی آنکه حتی طرفین، علت آن رابدانند . برای
      موفقیت در زمینه روابط مهمترین و بهترین راه ان است که مطالب خود را به روشنی
      و رو در رو بگویید. اطمینان حاصل کنید که قوانین یکدیگر را می دانید و به
      آنها احترام می گذارید. برای اینکه جلو بگو مگو هایی را که هیچ علت معقولی
      ندارند و صرفاٌ برای غلبه بر طرف مقابل ادامه می یابند بگیرید شیوه ای ابداع
      کنید.
      از کلمات دگرگون کننده برای جلوگیری از مشاجره استفاده کنید. مثلاٌ بجای
      اینکه بگویید( من نمی توانم آن رفتارت را تحمل کنم) بگویید( من ترجیح می دهم
      این رفتار را داشته باشی).
      آیا روابط عاشقانه شما جزو مهمترین اولویتهای زندگی است؟ اگر چنین نباشد
      مسائل فوری که هر روز اتفاق می افتد نسبت به آن اولویت پیدا می کنند و در
      نتیجه میل شما به یکدیگر روز به روز کاهش می یابد.
      نگذارید روابط صمیمانه شما بصورت رابطه عادتی در آید. شور و هیجان داشته
      باشید و از اینکه فرد بی همتایی را در زندگی خود دارید سپاسگزار باشید.
      برای اینکه روابط شما با دوام باشد، هر گز قطع رابطه را عنوان نکنید. تنها
      گفتن جمله ( اگر فلان کار را بکنی، می گذارم و می روم) کافی است که امکان
      جدایی را بوجود بیاورد. بجای آن هر روز راهیبرای بهتر شدن روابط خود
      بیندیشید. تمام زوجهای موفقی که می شناسم و روابط آنها رضایتبخش بوده و به
      مدت طولانی ادامه داشته است برای خود قانونی دارند و آن این است که هر قدر
      خشمگین شوند و هر اندازه از طرف مقابل آزرده خاطر باشند، بدون چون و چرا خود
      را به حفظ روابط پابند می دانند.
      یکی از بهترین کارهایی که هر روز می توانید انجام دهید این است که محاسن طرف
      مقابل را در ذهن خود مرور کنید. احساس همبستگی فرد را تقویت کنید و مثلاٌ با
      گفتن ( چگونه این خوشبختی نصیب من شد که تو وارد زندگی من شدی؟) احساس عشق و
      صمیمیت را در خود تازه نگه دارید. بطور مداوم در جستجوی راههایی باشید که طرف
      مقابل را شگفت زده کنید و مراتب قدردانی خود را به یکدیگر ابراز نمایید. طرف
      مقابل را ملک طلق خود فرضش نکنید و لحظات زیبایی در زندگی بیافرینید که
      روابطتان  را بصورت افسانه در آورد؟
      امروز چه خدمتی می توانید به فرد محبوب خود بکنید.
      آیا می خواهید که روابطی رویایی با همسر خود داشته باشید؟
      به این چند اصل اساسی توجه کنید.
      1-               اوقات خود را صرف وجود ارزشمند یکدیگر کنید و آنچه را که از
      نظرهمسرتان مهم است کشف نمایید. بالاترین ارزشهای شما در زمینه روابط کدام
      است و چه اتفاقی باید بیفتد تا احساس کنید که آن ارزش تامین شده است.
      2-               بپذیرید که عاشق بودن مهم تر از حق به جانب بودن است. اگر
      متوجه شدید که دارید در مورد اینکه حق به جانب شماست بیش از حد اصرار می
      کنید، الگوی خود را درهم بشکنید. اگر لازم می دانید سکوت کنید و به مشاجره
      خاتمه دهیتد تا به حال عادی بر گردید و راهی برای حل اختلاف پیدا کنید.
      3-                الگویی ابداع کنید و با یکدیگر قرار بگذارید که در هنگام
      بروز خشم و مشاجره، برای تغییر حالت از آن استفاده کنید. الگویی عجیب یا مضحک
      طرح کنید و آن را بصورت شوخی بین خود قرار بگذارید به طوری که یادآوری آن طرف
      مقابل را به خنده بیندازید.
      4-                با بروز اندک کدورتی موضوع را با ملایمترین لحن با او در
      میان بگذارید. مثلاٌ( می دانم که اشکال از کج فهمی من است اما وقتی فلان کار
      را می کنی حس می کنم که عقیده ام نسبت به تو کمی سست شده است).
      5-                برنامه منظمی داشته باشید تا هفته ای یک بار و یا دست کم
      ماهی دوبار با همسر خود شبهای عاشقانه داشته باشید. برای این منظور از پیش
      برنامه ای تفریحی و رویایی فکر کنید.
      6-                روزی یک بار حتماٌ همسر خود را ببوسید!
      خیلیها به اشتباه تصور می کنند که اگر بقدر کافی پول داشته باشند، تمام
      مشکلاتشان بر طرف می شود. در حالی که پول، به خودی خود به ندرت موجب رهایی
      شان می گردد. اما این هم به همان اندازه اشتباه است که فکر کنیم وسیعتر شدن
      امکانات مالی و مهارت در مسائل اقتصادی، نقشی در افزایش امکان رشد و مشارکت و
      ایجاد ارزشهایی برای ما و دیگران ندارد.
      تحصیل ثروت، کاری آسان است. با وجود این، بیشتر افراد به این کار موفق نمی
      شوند، زیرا در شالوده مالی آنان، رخنه ها و خلل هایی وجود دارد که همان تضاد
      های ارزشی و اعتقادی است. بزرگترین عاملی که باعث کمی شود افراد، از
      موفقیتهای مالی اجتناب کنند آن است که درباره ثروت، عقاید مختلطی دارند.این
      افراد در عین حال که به مزایای رفاه مادی واقفند، ممکن است عقیده داشته
      باشندکه جمع آوری ثروت محتاج تلاش و کوشش طاقت فرسا، یا انحراف از معیارهای
      اخلاقی است و یا اینکه افراد ثروتمند از وجود دیگران سوء استفاده می کنند.
      علت دیگر آن است که تصور می کنند تحصیل ثروت، کاری پیچیده، و محتاج تخصص است.
      هر چند که استفاده از نظرات متخصصان امور مالی، کاری صحیح است، اما باید یاد
      بگیریم که مسئولیت تصمیمهای خود را بپذیریم و عواقب آنها را درک کنیم.
      پس از پنج سال مطالعه مستمر در علت موفقیت افراد، دریافته ام که برای بهبود
      وضع مالی، پنج کلید وجود دارد. کلید اول، توانایی ایجاد ثروت است. اگر
      بتوانید راهی پیدا کنید که ارزش کار خود را افزایش دهید و به ده الی پانزده
      برابر زمان حاضر برسانید، در آن صورت درآمدتان به آسانی افزایش خواهد یافت.
      از خود بپرسید( چگونه می توانم ارزش کار خود را در این سازمان افزایش دهم؟
      چگونه می توانم کاری کنم که شرکت، در مدت کمتری به هدفهای بیشتری دست یابد؟
      چگونه می توانم کیفیت کالا و سود آوری آن را بالاتر ببرم و در عین حال، هزینه
      ها را کاهش دهم؟ چه نظامهای تازه ای را می توانم پیاده کنم؟از چه
      تکنولوژیهایی می توانم استفاده کنم تا این شرکت، از رقیبان خود جلو بیفتد؟)
      کلید دوم، نگهداری ثروت است.تنها راه این کار، آن است که کمتر از درآمد خود
      خرج کنید، و درآمد باقیمانده را سرمایه گذاری نمایید.
      پس انداز کردن پول، هدفی ارزشمند است، اما به خودی خود باعث افزایش ثروت نمی
      شود. سومین کلید مهارتهای مالی، افزایش ثروت است. راه این کار، آن است که
      کمتر از درآمد خود خرج کنید، مابقی را سرمایه گذاری کنید، و درآمد حاصل از آن
      را هم دوباره سرمایه گذاری نمائید. این کار باعث می شود که سرمایه بجای شما
      کار کند و رشد، آن حالت تصاعدی داشته باشد. هر چه درآمدهای خود را کمتر خرج و
      بیشتر سرمایه گذاری کنید، زودتر به استقلال مالی می رسید.


نوشته شده در تاریخ جمعه 19 آذر 1389 توسط سعید حاج حیدری
درباره وبلاگ
نویسندگان
آرشیو مطالب
پیوندهای روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :